Урок 4
Тема. Профілактика захворювань дихальної системи (Слайд
1)
Мета: ознайомити
учнів із захворюваннями дихальної системи, визначити основні профілактичні
заходи; розвивати санітарно-гігієнічні
вміння та навички, самостійну пізнавальну активність, уміння
спілкуватися; виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я.
Основні терміни і поняття: грип, туберкульоз, дифтерія, трахеїт, бронхіт,
бронхіальна астма, пневмонія, плеврит, рак легень, причини зараження, профілактика.
Обладнання: таблиці:
«Органи дихання», «Гігієна дихання», «Профілактика повітряно-крапельної
інфекції»; книжки про лікарські рослини, гірчичники, бинти, вата, компресний
папір.
Тип
уроку: засвоєння нових
знань.
Хід
уроку
I.
Організаційний етап.
Привітання. Побажання успіхiв в отриманні нових
знань, в подальшому їх застосуванні.
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Прийом «Біологічний диктант»
Учні відповідають “+” - так “-“ –
ні, далі взаємоперевірка і взаємооцінювання. (Слайд 2 )
1. В носовій порожнині повітря
зволожується.
2.
Коли людина говорить, голосова щілина має вигляд рівнобедреного трикутника.
3.
Тиск СО2
у венозній крові вищий ніж в альвеолярному повітрі.
4. Молекули кисню, що взаємодіють з гемоглобіном
еритроцитів, утворюють оксигемоглобін.
5.
По легеневих венах артеріальна кров надходить у права предсердя.
6.
У тканинах органів артеріальна кров перетворюється на венозну.
7.
Дихальні рухи (вдих – видих) регулюються дихальним центром.
8.
Коли міжреберні м’язи скорочуються, грудна порожнина розширюється.
9.
Якщо концентрація СО2
у крові збільшується, частота і глибина дихальних рухів – теж збільшується.
10.Чхання
– сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через рот.
(Слайд 3)
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
+
|
-
|
+
|
+
|
-
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
Експрес-опитування
Варіант А.
1. Дихання — це:
а) процес поглинання кисню і
виділення вуглекислого газу; б)
процес окиснення органічних речовин з виділенням хімічної енергії; в) газообмін у тканинах; г) газообмін у легенях.
2. Стінки бронхів мають:
а) хрящові кільця; б) спіраль з волокон щільної сполучної тканини; в) волокна епітеліальної тканини.
3. Життєва ємність легень —
це:
а) глибокий видих + глибокий
вдих + залишковий об’єм; б)
дихальний об’єм + глибокий вдих + глибокий видих; в) залишковий об’єм + глибокий вдих.
4. Дихальні рухи — це:
а) вдих;
б) видих; в) вдих і
видих.
5. Дихальний центр у людини
розташований у:
а) мозочку;
б) довгастому мозку; в) проміжному мозку.
Варіант Б.
1. Спірометром вимірюють:
а) тиск крові;
б) температуру тіла; в) пульс; г) життєву
ємність легень.
2. У дихальних рухах беруть
участь м’язи:
а) діафрагма; б) міжреберні; в) спинні; г) черевні.
3. Середня життєва ємність
легенів людини становить переважно:
а) 1500 см3; б) 2000 см3; в) 3000 см3;
г) 3500 см3.
4. Транспорт газів через
легеневий пухирець у капіляр відбувається завдяки:
а) дифузії;
б) осмосу; в)
активному транспорту речовин.
5. У великому колі
кровообігу газообмін відбувається у капілярах:
а) легенів; б) епідермісу; в) тіла.
IІI. Мотивація навчальної діяльності.
Природа
якнайкраще подбала про захист людського організму від інфекційних хвороб.
Вона створила імунітет. Однак дуже часто система самозахисту не спрацьовує, і
органи дихання, що забезпечують дихальну функцію, піддаються впливу інфекції.
70% усіх захворювань у дітей — це
захворювання органів дихання. Ця
проблема дуже актуальна і варта нашої уваги.
Повідомлення теми і
мети уроку. (Слайд 4 )
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Проблемне запитання
— Які ви
знаєте захворювання органів дихання? (Ангіна, грип,
пневмонія та ін.)
—Як
ви вважаєте, яким шляхом відбувається зараження органів дихання? (Думки учнів.)
У
повітрі класної кімнати знаходиться близько 30 тис. мікроорганізмів на 1 м3 . Коли вони потрапляють
в органи дихання, можуть викликати різні хвороби. (Слайди 5-7)
Сьогодні
на уроці ми послухаємо інформацію про захворювання органів дихання та їх
профілактику. Допоможуть вам розкрити причини хвороб і
дадуть поради та рекомендації, повідомлення
які ви підготували.
Відомо, що мікроорганізми і пил затримуються слизовою
оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом із слизом.
Більшість мікроорганізмів при цьому гине. Проте частина з них, потрапивши в
органи дихання, може спричинити різні захворювання. Збудниками цих захворювань
можуть бути віруси, бактерії і алергени.
(Учні розповідають повідомлення про хвороби дихальних шляхів та заповнюють таблицю.)
Повідомлення 1. Грип.(Додаток
2 ) (Слайди 8-16)
Повідомлення
2.
Туберкульоз. (Додаток 2)(Слайди
17-28)
Повідомлення 3.
Ангіна, трахеїт, бронхіт. (Додаток 2) (Слайди
29-31 )

Повідомлення
4. Пневмонія, або запалення легенів. (Додаток 2) (Слайд 32 )
Повідомлення 5. Бронхіальна астма, алергічний риніт.(Додаток 2)
(Слайд 35)
Повідомлення
6. Щоб полегшити
дихання при застуді, бронхіті.(Додаток 2) (Слайди 36-37)
Інфекційна
хвороба
|
Збудник
|
Які частини
тіла вражає?
|
Симптоми хвороби
|
Грип
|
Вірус
|
Дихальні шляхи.
|
Висока температура (t °С),
головний біль, нежить, нездужання.
|
Ангіна
|
Бактерія
|
Мигдалики, які
розташовані в
глотці.
|
Відчуття стиснення горла, біль
під час ковтання, підвищення температури, загальне нездужання.
|
Бронхіт
|
Бактерія
|
Слизова обо-лонка бронхів.
|
Кашель (при гострому бронхіті довготривалий), частіше зі сли-зовими
виділеннями, задиш-ка,біль у грудях, підвищена температура, хрипи в легенях.
|
Трахеїт
|
Бактерії
|
Слизова обо-лонка трахеї.
|
Дертя в горлі, сухий кашель у поєднанні з відчуттям болю в зіві та за
грудиною, хрипкий голос.
|
Дифтерія (Слайди 33-34)
|
Бактерії
|
Верхні диха-льні шляхи, серце.
|
t — 37,5–38 °С, на шиї під щелепою припухають залози, при огляді зіву
видно плівки, плівки можуть з’явитись і в носі, заважаючи дихати носом, при
запущеній хворобі приплив повітря може зовсім припинитися.
|
Пневмонія
|
Бактерії
|
Легені
|
t — 38–40 °С, рясне потови-ділення, кашель (спочатку сухий, а потім
вологий), виділення харкотиння, кволість, млявість, запаморочення, задишка.
|
Туберкульоз
|
Бактерії
(туберку-льозна паличка, або
паличка Коха)
|
легені (інколи
кістки).
|
Зростаюча кволість, незначні підвищення t °С, покашлювання або постійний
кашель.
|
Робота
в парах
Учні об’єднуються в
пари для обміну думками.
(Пропозиції учнів
учитель записує на дошці.)
Завдання. Розробіть систему заходів профілактики
захворювань органів дихання.
Правила на все життя
1.
У період епідемії необхідно проводити відповідну вакцинацію.
2.
Уникати переохолодження.
3.
Не відвідувати багатолюдні місця.
4.
Дотримуватися правил особистої гігієни.
5.
Не відмовлятися від диспансерного
обстеження.
6.
Підвищувати імунітет організму шляхом
загартовування, фізичних вправ, вітамінного харчування.
7.
Частіше
бувати серед зелених рослин, щоб подихати свіжим, чистим повітрям.
8.
Ніколи
не брати в рот цигарки ні зараз, ні в зрілому віці.
9.
Розвивати і захищати свої органи дихання.
10.Боротися із
забрудненням повітря.
V. Узагальнення та систематизація
знань.
1. Установіть відповідність між захворюваннями і
його проявом.
А) ангіна 1) інфекційне
захворювання, щонайчастіше
Б)
риніт вражає легені
В) туберкульоз 2) гостре запалення мигдаликів
Г) гайморит 3) запалення придаткових пазух
4) запальний процес насамперед у слизовій
оболонці носової порожнини
Вправа «Якщо — то» (Слайд 38)
1.
Якщо в організм людини потрапляють стрептококи —
то...
2.
Якщо
туберкульозна паличка потрапляє в легені — то...
3.
Якщо у
людини часті напади кашлю, задишки, порушується бронхіальне проходження — то...
Метод «Мікрофон» (Слайд 39)
1.
Чи може
дихальна система на 100% захистити себе від шкідливих факторів?
2.
Вам надається можливість висловити свою думку про шкоду хвороб дихальних
шляхів.
Складання сенканів
(Слайд 40)
Наприклад:
Грип —
небезпечний,
вірусний, респіраторний.
Уражає, зараджує, ускладнює.
Інфекція.
VI. Підсумок уроку.
Анкетування (Слайд 41 )
-
Чи турбуюсь
я про свої органи дихання?
Уважно
прослухай кожне з наведених суджень. Якщо воно відповідає твоєму стану
або поведінці, постав навпроти нього"+", якщо не відповідає
–"-"







Підрахуй, чого вийшло більше:
"+" чи "-". Подумай, що треба зробити, щоб поліпшити стан
своїх органів дихання. (Слайд 42 )
Метод «Мікрофон» (Слайд
43 )
1.
Сьогодні ми вивчали…
2.
Мені сподобалося…
3.
Я хочу, щоб наступні уроки…
Виставлення оцінок учням.
VII. Домашнє завдання. (Слайд
44 )
1)Вивчити § ____ підручника.
2)Підготувати кросворд за вивченою темою: «Дихання»
Немає коментарів:
Дописати коментар