Урок 2
Тема: Газообмін у легенях і тканинах (Слайд 1)
Мета: сформувати в учнів
знання про сутність процесу газообміну в легенях і тканинах, показати роль
дифузії в цих процесах; розкрити зв’язок між дихальною і кровоносною системами;
розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити
висновки; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я
оточуючих.
Обладнання: схеми,
малюнки проектор,мультимедійна
презентація.
Основні поняття та
терміни: газообмін
у легенях, газообмін у тканинах.
Тип уроку: комбінований.
Структура
уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
IV.
Вивчення нового матеріалу.
V.
Узагальнення та систематизація знань.
VІ.
Підсумок уроку.
VІІ.
Домашнє завдання.
Хід уроку
І.
Організаційний етап.
Привітання учнів,
перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Термінологічна дуель»
(Слайд 2)
1)
Права легеня має …
2)
Дихальні шляхи утворені …
3)
Носова порожнина поділяється на …
4)
Дихання – це …
5)
Голосовий апарат складається з …
6)
Бронхіальне дерево – це …
7)
Плевральна порожнина заповнена …
8)
Дихальні рухи регулюються …
9)
Голосові зв’язки – це …
10)
Ліва легеня має …
11) Органи
дихання утворені … (Слайд
3 )
12) У
носовій порожнині є такі звивисті носові ходи …
13) Процеси
дихання – це …
14) Бронхіоли
– це …
15) Плевральна
порожнина – це …
16) Вхід
в гортань закривається …
17) Органи,
що беруть участь в утворенні голосу …
18) Від
чого залежить висота голосу?
19) Мутація
голосу – це …
Вправа «Так — ні» (Слайд
4)
1. Під щитоподібним хрящем розташовується
надгортанник.
2.
Кашель — це різкий рефлекторний видих через рот.
3.
Гортань — орган голосоутворення.
4.
Передня стінка трахеї прилягає до стравоходу.
5.
У людини налічується 4 голосові зв’язки.
6.
Між голосовими зв’язками є голосова щілина.
7.
Трахея утворена з хрящових півкілець.
8. Задня стінка трахеї утворена щільною
сполучною тканиною.
9.
Висота голосу залежить від довжини голосових зв’язок.
10.
Найменші складові бронхів називаються бронхіолами.
Відповідь:
(Слайд 5 )
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
ні
|
так
|
так
|
ні
|
ні
|
так
|
так
|
ні
|
так
|
так
|
Складання сенканів (Слайд 6)
1 група — «Дихання» .
2 група — «Гортань».
3 група — «Трахея».
4 група — «Бронхи».
Наприклад:
дихання зовнішнє,
внутрішнє забезпечує,
утворює, захищає складається:
дихальні шляхи,
легені життя.
Тести (Слайд 7 )
1.
Відділ
дихальної системи, що має вид лійки:
А) легені; Б) трахея; В) гортань; Г) носоглотка .
2. Укажіть, з якої тканини утворені голосові зв’язки :
А) посмугованої
м’язової; Б) непосмугованої
м’язової;
В) сполучної; Г) епітеліальної.
3. Бронх,
що входить у праву легеню, поділяється на:
А) дві гілки; Б) три гілки; В) чотири гілки; Г)
не поділяється.
4.Укажіть,
якою тканиною утворена задня стінка трахеї:
А) посмугованою м’язовою; Б) непосмугованою м’язовою;
В) сполучною; Г)
епітеліальною.
5.
Бронх, що входить в ліву легеню, поділяється на:
А) дві гілки; Б)
три гілки; В)
чотири гілки; Г)
не поділяється.
6.Пройшовши
гортань, повітря потрапляє до:
А) легень; Б)
трахеї; В) бронхів; Г)
глотки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У 1783 році за
домовленістю з Академією наук Франції власник паперової фабрики Жозеф-Мішель
Монгольф’єр і його брат Жан-Етьєн споруджують повітряну кулю, на якій потрібно
було піднятися і здійснити політ людини. Напередодні цієї події у вчених колах
розгорнулася дискусія про можливість життя на висоті. Багато хто побоювався, що
вже на низьких висотах люди задихнуться від нестачі повітря.
Стурбований Людовік XVI наказав посадити в кулю двох в’язнів.
«Невже велика честь першими піднестися до небес буде належати злочинцям? Ні,
цього не буде! — обурився відомий паризький хімік Пілатр де Розьє. — Полечу я!»
Супроводжувати де Розьє зголосився маркіз д’Арланд. Піднявшись з майданчика в
саду палацу Ла-Мюет, Пілатр де Розьє і д’Арланд здійснили 21 листопада 1783 року
тріумфальний політ, який закінчився успішно.
Майже
через 90 років, на світанку 15 квітня 1875 року, три французькі аеронавти
здійснили політ на повітряній кулі «Зеніт». Вони піднялись на висоту понад 8000
м. Тільки один з аеронавтів залишився живим, але й він опустився на землю в
дуже тяжкому стані. Умови існування людини на великих висотах тоді ще не були
відомі, і загибель повітроплавців стала поштовхом до вивчення цих питань.
Російський учений І. Сєченов тоді вперше встановив причину того, що сталося з
аеронавтами.
Сьогодні
ми також спробуємо пояснити цей випадок.
Розгадування криптограми: (Слайд 8)
а
|
т
|
к
|
а
|
н
|
и
|
н
|
а
|
х
|
т
|
Г
|
а
|
з
|
о
|
о
|
б
|
м
|
і
|
х
|
я
|
н
|
е
|
г
|
е
|
л
|
у
|
н
|
(Відповідь.
Газообмін у легенях та тканинах.)
Повідомлення теми
та мети уроку.
(Слайд 9)
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Використовуючи знання з хімії,
пригадайте, які гази входять до складу повітря?
2. У результаті дихання склад повітря
змінюється. Як ви думаєте, чому? (Учитель
пропонує за допомогою дослідів з’ясувати ці запитання).
Прийом «Дослідницька лабораторія» (Слайд 10)
Учень видихає повітря в холодну склянку
(стінки потіють).
-
У видихувальному повітрі є водяна пара.
Другий
учень видихає повітря через трубочку у пробірку із вапняною водою (приблизно 10
повних видихів).
Вода
в пробірці стає каламутною. Вуглекислий
газ прореагував із вапняною водою:
Ca(OH)2+CO2 =CaCO + H2O
Отже, склад повітря, що вдихається і видихається, має
відмінності. У повітрі яке видихається вуглекислого газу і води
більше.
Робота в групах (Слайд
11)
1.
Порівняйте:
1
група — Склад вдихуваного та альвеолярного повітря.
2
група — Склад вдихуваного та видихуваного повітря.
3
група — Склад видихуваного та альвеолярного повітря.
2.
Поясніть:
-Чому змінюється їхній вміст?
-За рахунок чого підтримується відносно
сталий склад альвеолярного повітря? Яке це має значення для організму? (Учитель пропонує учням звернутись до
підручника, таблиця «Склад видихуваного, альвеолярного та вдихуваного повітря».
Обговорення відповідей учнями.)
Склад
повітря(Слайд 12)
Речовина
|
Вдих
|
Альвеоли
|
Видих
|
Кисень
|
21,00
|
14,40
|
16,30
|
Вуглекислий
газ
|
0,03
|
5,20
|
4,00
|
Альвеолярне
повітря відрізняється від вдихуваного та видихуваного. Це пояснюється тим, що
при вдиху в альвеоли надходить повітря повітроносних шляхів, а при видиху —
навпаки, до видихуваного повітря домішується атмосферне повітря, яке міститься
в тих же повітроносних шляхах. (Слайди
13-14)
У
легенях кисень з альвеолярного повітря переходить у кров, а вуглекислий газ із
крові надходить у легені. Рух газів відбувається за законами дифузії, згідно з
якими газ поширюється із середовища з високим парціальним тиском у середовище з
меншим тиском. (Слайд 15)
- Пригадайте
з курсу фізики,
що
таке парціальний тиск? (Парціальним
тиском називають частину загального тиску, яка припадає на цей газ у газовій
суміші. Цей термін вживається для газів, розчинених у рідині. Чим вищий
відсотковий вміст
газів у суміші, тим, відповідно вищий його парціальний тиск.)
- Повернемося до нашого проблемного запитання. Чому
загинули люди в 1783 році? (Люди загинули від нестачі кисню в
організмі. Серед найчистішого повітря на великій висоті люди опинилися в умовах
зниженого тиску у розрідженій атмосфері.
Отже, на висоті 7-8 тис. м. артеріальна кров
за своїм газовим складом наближається до венозної. Усі тканини тіла відчувають
гостру нестачу кисню, що призводить до тяжких наслідків, тому при піднятті на висоту більше 5 тис. м.
необхідно користуватися спеціальними кисневими приладами.)
- Як
відбувається газообмін у тканинах? (Учні висловлюють свої припущення, а потім
учитель рекомендує звернутись до тексту підручника й перевірити правильність
своїх висловлювань.) (Слайд 16)
У тканинах
безперервно відбуваються окислювальні процеси, у яких сполучається кисень.
Перехід кисню з крові в тканини зумовлюється різницею парціальних тисків його в
крові і тканинах. В артеріальній крові парціальний тиск кисню — 96 мм рт. ст.,
у тканинній рідині — 20–46 мм рт. ст. Різниця тиску кисню забезпечує енергійний
перехід кисню з плазми крові через стінку капіляра в тканинну рідину. Газообмін
між тканинною рідиною та клітинами відбувається завдяки різниці тиску кисню: у
тканинній рідині — 20–46 мм рт. ст., а в клітинах — близько нуля. Парціальний
тиск вуглекислого газу становить 60 мм рт. ст. внаслідок утворення його в
мітохондріях. Таким чином, вуглекислий газ переходить у тканинну рідину і кров,
а кисень — у клітини. Збідніла на кисень кров поступає в легені, де цикл обміну
газів повторюється. (Слайд 17)
Крім різниці парціального тиску, на ступінь віддачі кисню
оксигемоглобіном впливає величина тиску вуглекислого газу. Чим
більше його в крові, тим слабший зв’язок гемоглобіну з киснем. Навіть незначне
порушення реакції у бік кислої спричиняє посилення віддачі кисню. Міцність
зв’язку гемоглобіну з киснем залежить також і від температури: при підвищенні
температури зв’язок слабший, при зниженні — сильніший.
V.
Узагальнення та систематизація знань.
Прийом «Біологічні задачі» (Слайд 18)
Після розв’язування біологічних задач кожна група пояснює
хід розв’язку.
Група 1.
За добу людина вдихає приблизно 25
кг повітря. Під час роботи двигуна внутрішнього згорання автомобіля
витрачається 1 825 кг О2 на кожні 100 км шляху. Який час
могла б дихати цим киснем людина?
Розв 'язання
У повітрі міститься 21% О2,
25 кг — 100%,
Х кг — 21%;
х = 5,25 кг, отже за добу людина вдихає 5,25 кг О2.
5,25 кг — 24 год,
1825 кг — х;
х = 8 342,85 год.
Група
2. Для подолання відрізка в 100 м
необхідно 125-150 л
повітря. За 10-15 с бігу легені спортсмена не можуть
пропустити через себе таку кількість повітря. Яким чином нейтралізується дефіцит повітря у бігуна?
Розв 'язання
Дефіцит
повітря у спринтера поповнюється після бігу. Атлет протягом 2-3 хв продовжує
активно дихати. Спринтерські дистанції спортсмен долає за рахунок гліколізу і
подальшого кисневого розщеплення.
Група 3.
Відомо, що
гемоглобін еритроцитів бере участь у перенесенні кисню. Чи можна довести, що між цими
речовинами відбувається хімічна взаємодія? Яким чином?
Розв 'язання
Можна.
Ознаками хімічних реакцій є: виділення газу, зміна забарвлення, поява осаду,
зміна температури. У прикладі, вказаному в задачі, гемоглобін крові у
результаті взаємодії з киснем змінює забарвлення (з темно-червоного на
яскраво-червоний).
Творче завдання (Слайд 19)
Для кожної групи в
будь-якій формі (розповідь, сценка, пантоміма) показати, як відбувається
транспорт газів в організмі людини.
Евристична
бесіда (Слайд
20)
1.
Як
відрізняється склад повітря, що вдихається та видихається?
2.
Яку
роль відіграє дифузія в процесах газообміну?
3.
Які
процеси відбуваються під час газообміну в легенях?
4.
Які
процеси відбуваються під час газообміну в тканинах?
5.
Чому поверхня легень повинна бути
вологою?
6.
Чому отруєння чадним газом дуже
небезпечне?
Гра
« Художник» (Слайд 21)
Схематично
зобразіть процес газообміну в легенях.
VІ. Підсумок уроку.
У процесі діалогу учні самостійно формулюють висновки.
Складання Т- схеми до уроку (Слайд 22)
Я знав
|
Я дізнався
|
|
|
Виставлення оцінок учням.
VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 23)
1.
Опрацювати
§___ підручника.
2.
*Скласти
кросворд на тему «Газообмін у легенях та тканинах»
Немає коментарів:
Дописати коментар